بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد وضعیت بارش برای پاییز ۱۴۰۳ در برخی مناطق کشور تقریباً نرمال است اما در بیشتر نقاط کشور به طور میانگین کم بارشی پیش بینی شده است.

گرمای هوا تا چه وقت ادامه دارد؟ / پاییز کم بارش در راه است

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: وضعیت دما در مناطق گوناگون برای روزهای مختلف، متفاوت است.

گرمای هوا تا چه وقت ادامه دارد؟ / پاییز کم بارش در راه است
دکتر صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران

صادق ضیاییان اظهار می کند: برای دوشنبه ۲۲ مرداد کمی کاهش دما در مناطق شمال غربی و غرب کشور داریم در حالی که بقیه مناطق کشور تقریبا بدون تغییر دما می ماند و در جنوب شرق نیز افزایش دما خواهیم داشت.

وی می افزاید: همچنین برای این روز در نوار شمالی کشور تا حدی افزایش دما داریم. برخی نقاط کشور نیز مانند مناطقی از غرب کشور، روی رشته کوه زاگرس از جمله استان تهران کاهش دمای جزیی و جنوب کشور افزایش دما دارند.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه می دهد: سه شنبه ۲۳مرداد، غرب و شمال غرب کشور، نوارشمالی و جنوب شرق کشور کاهش دما، شمال شرق کشور نیز افزایش دما و بقیه نقاط کشور تقریبا بدون تغییر دما خواهد بود.

ضیاییان برای روز چهارشنبه، برای بیشتر نقاط کشور کاهش دما را اعلام می کند و می گوید: تقریبا اغلب نقاط کشور کاهش دما داریم. به طور کلی از روز چهارشنبه به بعد روند کاهشی در دما خواهیم داشت و پیش از آن تغییر محسوسی در دما نداریم.

 چه اندازه احتمال خطا در پیش بینی های فصلی وجود دارد؟

ضیاییان درباره خطای پیش بینی فصلی می گوید: پیش بینی های فصلی نه تنها در کشور ما که در تمام دنیا معمولاً با خطاهای بزرگی همراه است. قطعی نبودن پیش بینی های بیش از ۱۰ یا ۱۵ روز زیاد است چراکه هنوز دانش بشری به حدی نرسیده که بتواند این قطعیت را به حداکثر برساند و پیش بینی های دقیقی  ارائه دهد. بنابراین در بهترین شرایط ۴۰درصد احتمال خطا روی پبیش بینی های فصلی وجود دارد.

پیش بینی های فصلی بر چه اساسی صورت می گیرد؟

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا توضیح می دهد: در مدل های جهانی بر اساس فعل و انفعالات خورشید، وضعیت دریاها، تغییر دمای اقیانوس ها، جریانات بزرگ مقیاسی که در جهان وجود دارد پیش بینی های فصلی انجام می گیرد.

وی ادامه می دهد: در دنیا دورپیوندهای زیادی وجود دارد که می توانند اقلیم را تغییر دهند. چراکه اثر دور پیوندها نیز در پیش بینی فصلی زیاد است.

ضیاییان در تعریف دورپیوند می گوید: منظور از دورپیوند یعنی پدیده ای که در یک جای دنیا شکل بگیرد و در مناطق مختلف دنیا اثر بگذارد بنابراین همه موارد ذکر شده دست به دست هم می دهند تا یک پیش بینی فصلی صورت بگیرد.

وضعیت بارش در پاییز امسال چگونه است؟

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا بر اساس پیش بینی های صورت گرفته برای پاییز بیان می کند: در حال حاضر بر اساس آنچه که نقشه ها نشان می دهد وضعیت بارش برای پاییز ۱۴۰۳ در برخی مناطق کشور تقریبا نرمال است اما در اغلب نقاط کشور به طور میانگین کم بارشی پیش بینی شده است.

ضیاییان پیش بینی نخستین ماه پاییز را این گونه بیان می کند: برای مهر تا آبان میانگین بارش در دو سوی رشته کوه البرز، شمال غرب و شمال شرق در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال است. برای استان های در امتداد رشته کوه زاگرس بارش ها کمتر از نرمال برآورده شده و دیگر مناطق کشور نیز کمتر از نرمال است.

وی ادامه می دهد: از آبان تا آذر برای بخش عمده ای از شمال غرب، استان گیلان باران در محدوده نرمال است و در بقیه نقاط کشور نیز کمتر از نرمال یا نرمال است. همچنین برای آذر تا دی در اغلب مناطق کشور احتمال دارد در محدوده نرمال باشد.

آیا پیش بینی کم بارشی برای پاییز مربوط به سایر کشورها هم هست؟

ضیاییان در این باره بیان می کند: این وضعیت برای دیگر کشورها نیز هست؛ البته پیش بینی مربوط به اکنون است و ممکن است ۱۰ روز دیگر تغییر کند.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می گوید: در حال حاضر بر اساس نقشه موجود، برای برخی کشورها از جمله افغانستان وعربستان کم بارشی در پاییز، برای ترکیه و عراق وضعیت حدود نرمال یا کمتر از نرمال و برای پاکستان پر بارشی پیش بینی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.